Har ju redan bloggat om bröllopet vi var på och det bästa och sämsta med resan till Thailand. Nu tänkte jag dela med om mina kost- och träningsvanor under vår 3 veckors långa semester.

TRÄNING under resan

Träningen funkade väldigt bra trots allt som hänt oss (läs mer HÄR). Nog mest för att jag är sådan morgonmänniska att jag oftast fick till lite egentid direkt på morgonen. Så bara att rulla fram yogamattan, har en superbra rese-yogamatta från Manduka som jag har med mig så fort vi är ute och åker. Har riktigt bra grepp (viktigt när man tränar ashtangayoga) och är smidig för den tar inte alls stor plats i väskan.
Så många yogapass blev det. Oftast började jag utomhus och gjorde solhälsningar och alla stående positioner, sedan när killarna vaknat gick jag oftast in och fortsätta med de sittande och avslutande övningarna inomhus.
My yoga place♥♥

Just avslappningen, savasana, gick det sådär bra med då jag ofta hade klättrande barn över mig eller en sugen Collin som drog upp linnet för att amma. Men lite roligt också:-)
Direkt när jag vaknar brukar jag göra mina pranayama övningar (andningsövningar) för att få bästa starten på dagen. En vana jag fortsatte med även under semestern, tar inte många minuter och ger mig så mycket. Alltså innan yoga eller annan träning.
Några turen till gymmen, superfräscht gym på Black Mountain och helt ok gym på Evason blev det också.
Och några stycken löppass, eller lugn jogging ska jag nog kalla det. Tränar löpkänsla (enligt Tommy Olausson´s Runfeeling) och det är det skönaste och bästa sättet att springa på som finns tycker jag!!! Verkligen pigg och energifylld efter en runda istället för trött och sliten.
SIMNING = underskattad träning. GUD vad det är skönt, simmar typ bara när vi reser men då försöker jag antingen simma i havet eller poolen och helst få till runt 1 km simning per pass. Gick suveränt smidigt på Evason då de hade en väldigt lång pool så man kunde simma 90 meter om man simmade fram och tillbaka så minst 11 vändor simmade jag per ”pass”. Smidigt och lätt att få till exempelvis direkt efter frukosten, jag hade bikinin på så bara att gå ner till poolen medens killarna gick till rummet och grejade lite, bytte om och packade solgrejer.

Några postural terapi övningar varje dag fick jag också till, något jag alltid ser till att prioritera, ibland blir det 3 minuter och ibland kanske 15 minuter med övningar.

Mindful morning

På vi bodde på Black Mountain så var jag med på ett yogaevent tidigt en morgon, Mindful morning med bland annat Cecilia Edfors som arrangör. Cecilia är gift med golfproffset Johan Edfors, du kan se en video från Black Mountain med Johan HÄR).

Vi träffades redan 5.30 (kolsvart ute då) och åkte efter en stund ut på golfbanan. Väntade till soluppgången och stod sedan på Tee (utslagsplatsen i golf) och yogade (Vinyasa Flow) medan vi blev fotade och filmade. En grupp tränade också Tai Chi och hade levande musik! En lite annorlunda upplevelse men roligt:-)
Nu låter det som jag tränat jättemycket men jag har i stort sett gjort något varje dag (precis som hemma) och eftersom jag tränar på morgonen är det så enkelt och få till och det är lyx och semester för mig att njuta av min träning dagligen. Love it!
Just det, vi testade att skjuta pilbåge också, grymt kul men själva pilbågen var tyngre än vad jag kunde tro.

MATEN under resan

OK nu till maten. Har ätit väldigt mycket mer frukt än vad jag gör hemma men det är så enkelt, gott och svalkande i värmen med meloner, ananas och papaya.

När vi bodde i vår villa på Black Mountain hade vi eget kök med bland annat en liten frys så då skivade jag ner frukt och frös in för att sedan ha som ”snacks” när jag hängde i solstolen. Fryst papaya kan jag tala om är SUPERGOTT:-) Gjorde också glass av mangojuice och smoothies som jag hällde i botten på en vattenflaska i plast (klippte av toppen), stoppade i en sked och stoppade in i frysen. Perfekt när Vince var sjuk i öroninfektion och hade feber, bara att se till att han åt glass varje dag för att bli nerkyld och få i sig vätska, det var poppis!
Färskt kokosvatten har jag druckit en hel del. Inte jättebilligt (med thailändska mått) där vi bodde men så värt det. Kostade ungefär 35 kronor styck på hotellet men när vi åkte till stranden sista dagen köpte jag för 7 kronor styck! Lite skillnad.

Evason Six Senses hade de också färskpressade juicer som var väldigt goda, ananasjuice i värmen är supergott. Ananasen odlades i samma ”by” som vi bodde. Såååå god.

Filtrerat vatten

Något som jag tyckte var väldigt bra var att på Evason har de ett miljö- och hälsotänk så istället för vatten i plastflaskor har de eget filtrerat vatten som de hela tiden fyllde upp i glasflaskor. Så varje dag på rummet hade vi filtrerat vatten i glasflaska. Perfekt för oss, även om vi fick be personalen fylla på vårt vattenförråd hela tiden i början. Sen när de förstod hur mycket vatten vi faktiskt dricker (värme + amning + att jag dricker mycket vatten annars också) så ställde de in en hel back med glasflaskor varje dag!

Frukost

Frukostbuffén var riktigt bra och förutom all färsk frukt och juicer så hade de en salladsbuffé och också typ vegetariska rätter som grönsaker i kokosmjölk, wokgrönsaker, tofu, råris m.m. De hade också sushi till Vince förtjusning, så han åt paprika- och gurksushi varje morgon i stort sett. Alger, kimchi och ingefära brukade jag ta till min sallad som jag åt efter att jag ätit frukten.

Ibland tog jag också något ägg till frukost då jag kände ett behov av mer protein (äter ju mycket frön, groddar, quinoa, bönor och linser här hemma) men i Thailand blev det så mycket ris och inte mycket protein. Jag äter ju egentligen typ 99% vegankost men kan äta lite fisk eller ägg någon enstaka gång när jag känner mig sugen eller om jag känner att jag behöver det.
Salladsbuffe på frukosten,

Ris, ris, ris, ja mycket ris blev det, jag som typ nästan aldrig äter ris hemma har ätit ris i stort sett varje dag. Sådan tur är hade de råris så att jag slapp äta det vita klibbiga riset som jag inte är lika förtjust i. Till riset åt jag ofta någon currygryta med grönsaker i kokosmjölk, väldigt gott och fräscht.

Hotellet ordnade också lite specialsallader till oss också med råa grönsaker, grillade grönsaker och kikärtor samt avokado. Superfräsht. De hade också en rätt på menyn med svarta linser i tomatsås (indisk) som de specialgjorde utan grädde till oss när vi beställde den.
Det som är synd är att de inte finns så mycket ekologiskt att få tag på i Thailand, (hotellet vi bodde på hade dock lite ekologiskt i alla fall). Under några veckor påverkar det ju inte så mycket men det hade varit grymt om det man åt också var ekologiskt till största del. Är ju van att i stort sett allt jag äter här hemma är ekologiskt.